Chiligryta

 

Även fast det inte är säsong för mustiga grytor så lagar jag det ändå på helgerna för det är så smidigt att bara låta stå och puttra medan man sysslar med annat.

 

Till 6 port:

 

600 g högrev

1 frp färsk chorizo

2 gula lökar

3 vitlöksklyftor

2 tsk spiskummin

1 tsk oregano

1 röd chili

2 burkar plommontomater

2 dl vatten

1 dl hackad persilja

1 burk kidneybönor

 

 

 

Skär högrevet i bitar. Bryn i omgångar i olja i en stekgryta. Salta och peppra. Lyft ur köttet och stek skivad chorizo. Tillsätt hackad lök, finhackad vitlök och chili. Pudra över spiskummin. Lägg i köttet och tillsätt oregano, tomat och vatten. Låt småkoka under lock i ca 2 timmar tills köttet nästan faller isär. Smaka av med salt och peppar. Häll i bönorna och strö över den hackade persiljan.

 

 


Kommentarer
Anna Marias Matblogg

Håller med! Älskar långkok, sommar som vinter. Köttfärssåser har jag snöat in på nu :-)

Svar: Härligt att jag inte är ensam om det :) Ska kika in hos dig och se om jag hittar några bra recept!
matgladje.blogg.se

2013-07-21 @ 19:10:31
URL: http://annamariasmatblogg.blogspot.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0