Rabarbergifflar med vaniljdoft

Detta behövs till ca 16 st:

25 g jäst för söta degar
50g margarin
3 dl kesella
1 dl vit sirap
8-10 dl vetemjöl

Fyllning:

2 stjälkar rabarber
1 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker

Pensling:
ägg

Glasyr:
2 dl florsocker
1-2 msk vatten

image106

Börja med fyllningen. Skala och skiva rabarbern tunt. Lägg den i en kastrull tillsammans med socker och vaniljsocker. Värm sakta under omrörning låt koka 15-20 min. Under tiden kan du börja med degen. När fyllningen kokat färdigt kan du ställa undan den så den svalnar.

Smula jästen i en bunke. Smält matfettet och tilsätt kesellan och sirapen. Se till så att degspadet är 37 grader, fingervarmt. Häll över jästen och rör tills den är löst. Tillsätt mjölet och arbeta till blank och smidig deg. Låt sedan jäsa i 30 min under bakduk på varm och dragfri plats.

När degen är färdigjäst tar du upp den och delar den i två delar som du kavlar ut till rundlar. Dela varje rundel i 8 "tårtbitar". Lägg en klick av rabarberfyllningen på varje bit och rulla till gifflar. Lägg på plåt med skarven neråt. Lägg över en bakduk och jäs i 20-30 min.

Pensla med uppvispat ägg och grädda mitt i ugnen i 5-10 min. Rör samman vatten och florsocker och skeda över svalnade bullar

image105

Jättefestliga och supergoda!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0