Ananaskaka

Går bra att frysa in om så önskas.

175g smör eller margarin
2 dl socker
4 ägg
1 ½ dl ananaskross
rivet skal av 1 citron
4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 dl finhackade hasselnötter

Garnering:

2 dl florsocker
1 msk pressad citronsaft
finhackade hasselnötter

Sätt ugnen på 175 grader. Rör smör och socker riktigt ljust och poröst. Tillsätt äggen ett och ett under fortsatt kraftig omrörning. Rör ner ananaskross och citronskal. Blanda mjöl bakpulver och nötter och rör sedan ner i smeten. Häll i en smord och bröad form som är ca 24cm i diamerter. Grädda i nedre delen ca 40-45min. Låt vila några minuter innan den stjälps upp.
När kakan är kall kan du bre över glasyren. Rör ihop florsocker och citronsaft. Häll sedan detta över kakan och strö över de hackade nötterna.

206351-13


Kommentarer
Karin

Det här receptet skriver jag ut. Absolut!

2007-03-30 @ 11:31:06
URL: http://favoritrecept.blogspot.com
Jani

Jag fick recept på liknande kaka av min mamma - men istället för hasselnötter använde jag jordnötter. Jätte gott!!

2007-04-02 @ 21:39:45
URL: http://janicuisine.blogspot.com/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0